نقش محوری نماز

 

 

به نام خدا 

 

نقش محوری نماز در رسیدن به سعادت 

 

در این عالم که هر چیز به سمت مقصد نهایی اش در حرکت است تا به ثبات برسد. اما این حقیقت ثابت چیست که همیشه ماندگار و بدون تغییر است؟ این حقیقت که در آن همه چیز آرام می شود چیست و چگونه می توان به آن رسید؟

خالق این دنیا برای  هدایت تمامی مخلوقاتش راهی را باز کرده است از جمله ما مخلوقات دو پا. برای ما توسط رسولانش راه را نشان داده تا از میان تاریکی این دنیا به روشنایی برسیم منظورم این نیست که که این عالم تاریک است در این دنیا که همه چیزش را زیبا آفریده و هر کدام رانشانه قرار داده در میان نشانه ها گم و حقیقت برای ما تاریک می شود. متاسفانه عده ی کمی هستند که دلشان توسط این نشانه ها ربوده نمی شود و اینها همان کسانی هستند که پشت سر رسولان حق خداوند حرکت می کنند نشانه ها را می بینند اما فریفته نمی شوند آنها فریفته سر منشا تمام زیبایها همان خالق یکتا شده اند .

برای راه پیدا کردن به سرمنشا زیبایی ها باید تفکر کرد. در این عالم از کوچکترین ذره  تا بزرگترین بخش که سیارات باشند همگی در مسیرشان حول محوری برای رسیدن به مقصدشان در حرکت اند. در اینجا هسته و محوری استوار که ضامن حرکتشان باشد نیاز است. در واقع در صورت بودن محور حرکتشان ممکن ومنظم خواهد بود. در دین اسلام نیز نماز محور است که برپا کردنش به تدریج موجب شکل دادن به اعمال و کمالات خواهد شد در واقع درستی نماز از چگونگی تاثیر گذاریش بر اعمال مشخص میشود وهر نماز صحیحی آنقدر قدرتمند است که اصلاح اعمال را در پی خواهد داشت. بنابر این مقید بودن به نماز تقید به دیگر ارکان را در پی خواهد داشت و از آنجا که انسان رشد و کمال تدریجی دارد در سایه برپایی آن می تواند به هر چیزی برسد. در بزرگی آن همین بس که خداوند به رسولش سفارش می کند:(( با من در نمازت سخن بگو)).منظور ما از محوریت یعنی مهترین اصل در ابتدایی ترین حرکت وسر آغاز . یعنی زمانیکه تمام عالم بر سرانسان فرود می أید باید به آن پناه برد و همانطور که ما را همچون قلعه ای مستحکم در برابر شیطان و مصاعب حفض می کند ما  نیز باید از حق آن بدرستی برآییم. این دژ باید تا چه اندازه مستحکم باشد که عظمتی همچون امام علی (ع) از شر مصائب و سختی ها به آن پناه می برد و این محوربزرگ دین چیست که امام حسین(ع) در میان معرکه در آن لحظه که  دشمن بی دین در کمین نشسته است تا در لحظه ی مناسب به او و یاران اندکش حجوم آورد او شجاعانه بر نماز می ایستد تا این امر بزرگ را به جا آورد. 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد